Wetsvoorstel (26-11-2024) tot Wijziging van de Leerplichtwet 1969 en enige andere onderwijswetten in verband met het voorkomen en het terugdringen van verzuim in het funderend onderwijs en het beroepsonderwijs (Wet terugdringen schoolverzuim)

– Dit wetsvoorstel heeft primair tot doel de noodzakelijke voorwaarden te creëren om langdurig schoolverzuim van leerlingen en studenten te kunnen voorkomen en verminderen. Met het wetsvoorstel worden scholen, in samenwerking met samenwerkingsverbanden en leerplichtambtenaren, beter in positie gebracht om verzuim tijdig te signaleren, de oorzaken van verzuim te constateren en de relevante personen in te zetten om het verzuim te kunnen aanpakken. Daarnaast beoogt het wetsvoorstel te voorkomen dat jongeren die geschikt zijn om enig schoolonderwijs te volgen en voor wie wel een passend aanbod beschikbaar is (langdurig) geen enkele vorm van onderwijs ontvangen door een beroep op een vrijstelling op grond van lichamelijke of psychische gronden.

Om deze doelen te bereiken treft het wetsvoorstel een regeling op de volgende onderdelen:

- Versterken verzuimbeleid: Het wetsvoorstel schrijft de onderdelen voor die noodzakelijk zijn voor een doeltreffend verzuimbeleid om scholen beter in positie te brengen langdurig verzuim te voorkomen en verhelpen.

- Verzuimregistratie en informatieverstrekking: Trends en ontwikkelingen in de verzuimcijfers kunnen een indicatie geven van bredere problematiek op de school, in de gemeente, de regio of het land. Het wetsvoorstel regelt dat verzuim door scholen geregistreerd wordt in categorieën en dat onder meer gegevens over geoorloofd en ongeoorloofd verzuim vervolgens op geaggregeerde basis worden gedeeld met de gemeente, het samenwerkingsverband en de minister.

- Signaal zorgelijk ongeoorloofd verzuim: Tijdig ingrijpen en een goede samenwerking met ketenpartners zijn voorwaarden voor een doeltreffende verzuimaanpak. Het voorstel expliciteert daarom dat het bevoegd gezag van de school een signaal kan geven aan de leerplichtambtenaar wanneer de school zich zorgen maakt over het ongeoorloofd verzuim van een leerling, nog voordat de huidige wettelijke grens voor een verplichte ongeoorloofd verzuim melding van zestien uur in vier weken is bereikt.

- Vrijstelling op lichamelijke of psychische gronden: Het voorstel regelt dat een arts, pedagoog of psycholoog het onderwijskundig perspectief betrekt bij de verklaring die nodig is voor een vrijstelling van de leer- of kwalificatieplicht op grond van lichamelijke of psychische gronden.

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft opmerkingen gemaakt over de onvoldoende motivering betreffende de doeltreffendheid van de voorgestelde verzuimmaatregelen. Daarnaast stelde zij vast dat de hoofdelementen van de gekozen aanpak onvoldoende uit het wetsvoorstel blijken en dat de voorgestelde delegatiebepalingen te ruim zijn. Ook werd door de Afdeling opgemerkt dat de verzuimregistratie door de school persoonsgegevens over gezondheid en van strafrechtelijke aard onderdeel kunnen uitmaken en dat deze gegevens uitsluitend mogen worden verstrekt aan de ouders van de leerling.

Kamerstukken