Wetsvoorstel (13-01-2025) tot wijziging van de Wet toezicht accountantsorganisaties, de Wet op het financieel toezicht, het Burgerlijk Wetboek en enige andere wetten in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2022/2464 met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering)

—De richtlijn duurzaamheidsrapportering heeft tot doel om de kwaliteit en vergelijkbaarheid van duurzaamheidsverslaggeving door ondernemingen te verbeteren. Door de rapporteringsverplichting komt er jaarlijks gepaste, openbaar toegankelijke informatie beschikbaar over de risico’s van duurzaamheidsaspecten voor ondernemingen en over de effecten van ondernemingen zelf op de maatschappij en het milieu. Op grond van richtlijn 2014/95/EU zijn grote beursvennootschappen, banken en verzekeringsmaatschappijen met meer dan 500 werknemers reeds verplicht om te rapporteren over niet-financiële informatie in een niet-financiële verklaring in het bestuursverslag. De richtlijn duurzaamheidsrapportering breidt het toepassingsbereik wat betreft rapporterende ondernemingen uit. Beursvennootschappen (met uitzondering van micro-vennootschappen), alle andere grote vennootschappen, beursgenoteerde banken of verzekeringsmaatschappijen ongeacht hun rechtsvorm (met uitzondering van beursgenoteerde micro-banken en dito verzekeringsmaatschappijen) en grote niet-beursgenoteerde banken en verzekeringsmaatschappijen dienen een duurzaamheidsrapportering op te stellen. De criteria daartoe worden in de MvT beschreven.

Verder wordt de duurzaamheidsinformatie die ondernemingen moeten rapporteren uitgebreid en gestandaardiseerd en wordt bepaald hoe de informatie aan een assurance-onderzoek moet worden onderworpen. De rapportering gaat over ecologische (milieu-), sociale en mensenrechten, en governancefactoren, tezamen ook aangeduid als ‘duurzaamheidskwesties’. Daaronder worden ook werkgelegenheidszaken en de bestrijding van corruptie en omkoping geschaard. Het gaat onder meer over informatie over het ondernemingsmodel, de doelstellingen met betrekking tot duurzaamheidskwesties, de rol van het bestuur en de commissarissen bij duurzaamheidskwesties, het beleid met betrekking tot duurzaamheidskwesties, eventuele stimuleringsregelingen in verband met duurzaamheidskwesties, zorgvuldigheidsprocedures (waarbij de negatieve effecten in de waardeketen van de onderneming moeten worden beschreven) en risico’s.

Het wetsvoorstel richt zich vooral op de onderdelen van de richtlijn duurzaamheidsrapportering die de Audit-, de Transparantie- en Jaarrekeningrichtlijn wijzigen. De Auditrichtlijn en de Transparantierichtlijn zijn grotendeels uitgevoerd in de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta), de Wet op het financieel toezicht (Wft), de Wet op het accountantsberoep (Wab) en de Wet tuchtrechtspraak accountants (Wtra).

De richtlijn duurzaamheidsrapportering bepaalt dat het assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering wordt uitgevoerd door dezelfde externe accountant als degene die de wettelijke controle verricht. De richtlijn schrijft voor dat de regels die gelden voor de controle van de jaarrekening ook van toepassing zijn indien de externe accountant het assurance-onderzoek van duurzaamheidsrapportering verricht. De richtlijn bevat twee lidstaatopties die ruimte bieden om een andere partij de duurzaamheidsrapportering te laten beoordelen. Eén optie ziet op het verlenen van de opdracht voor het assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering aan een andere externe accountant dan de externe accountant die de jaarrekening controleert, waarbij de externe accountants beide bij dezelfde accountantsorganisatie werkzaam zijn. Daarnaast ziet de optie op het verlenen van de opdracht aan een andere accountantsorganisatie, dan de organisatie die de wettelijke controle van de jaarrekening verricht. In onderhavig wetsvoorstel wordt voorgesteld om van deze lidstaatoptie gebruik te maken en daarmee deze keuzemogelijkheid aan rapporterende ondernemingen te geven. Gebruik van deze lidstaatoptie noodzaakt tot aanpassing van wetgeving over geheimhouding en verstrekking van informatie om ervoor te zorgen dat beide externe accountants hun opdracht goed kunnen uitvoeren.

Ook implementeert het wetsvoorstel de voorschriften over het algemeen beschikbaar stellen van de duurzaamheidsrapportering door beursvennootschappen. In verband met de implementatie zijn diverse aanpassingen in onderliggende besluiten noodzakelijk. De inhoudelijke duurzaamheidsrapporteringsverplichtingen voor ondernemingen zullen worden uitgevoerd in een amvb gebaseerd op Boek 2 BW, over de jaarrekening en het bestuursverslag. De wijzigingen van de Jaarrekeningrichtlijn zullen hoofdzakelijk worden geïmplementeerd op basis van deze rechtsgrondslag. Het Besluit bekendmaking niet-financiële informatie wordt daarbij ingetrokken. Enkele wijzigingen van de Jaarrekeningenrichtlijn vergen een wijziging van Boek 2 BW respectievelijk de Wet op de ondernemingsraden. Het betreft hier bijvoorbeeld de opdrachtverlening tot het onderzoek voor duurzaamheidsrapportering en het informeren van en bespreken met de werknemersvertegenwoordiging van de duurzaamheidsrapportering. De wijzigingen van deze wetten zijn in dit wetsvoorstel opgenomen.

De richtlijn diende op 6 juli 2024 te zijn geïmplementeerd.

Kamerstukken