Besluit van 4 december 2023, Stb. 2023, 453
Besluit van 4 december 2023, houdende bepalingen ter uitvoering van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, tot intrekking van het Besluit vrijstelling voor fietsen met trapondersteuning van aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen en tot wijziging van enige andere besluiten in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2021/2118 tot wijziging van Richtlijn 2009/103/EG betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven en de controle op de verzekering tegen deze aansprakelijkheid (PbEU 2021, L 430) (Besluit implementatie zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering)
—Dit besluit ziet ten eerste op de reikwijdte van de verzekeringsplicht. Door een nieuwe, beperktere definitie van het begrip ‘voertuig’, vallen bepaalde motorrijtuigen straks niet langer onder de reikwijdte van richtlijn 2009/103/EG. Het gaat onder meer om minder snelle voertuigen en voertuigen die niet uitsluitend door een mechanische kracht worden gedreven. In de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering is de mogelijkheid opgenomen om bij amvb deze motorrijtuigen uit te zonderen van de reikwijdte van de WAM, onder de voorwaarde dat zij nauwelijks gevaar opleveren. Van deze mogelijkheid zal vooralsnog enkel gebruik gemaakt worden voor fietsen met trapondersteuning.Met dit besluit wordt dit geregeld. Ook nu geldt er geen verzekeringsplicht voor fietsen met trapondersteuning. Deze fietsen zijn op dit moment door middel van het Besluit vrijstelling voor fietsen met trapondersteuning van aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Deze vrijstelling komt te vervallen, waardoor benadeelden zich niet langer tot het Waarborgfonds Motorverkeer kunnen wenden voor de vergoeding van schade veroorzaakt door fietsen met trapondersteuning. De veronderstelling is dat in de meeste gevallen de schade gedekt zal zijn door een onverplicht afgesloten aansprakelijkheidsverzekering.
Het besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld. De bedoeling is dat de meeste bepalingen op 23 december 2023 in werking zijn getreden, nu dit de datum is waarop de richtlijn moet zijn omgezet in de nationale wetgeving.
Inwerkingtreding
Inwerkingtredingsbesluit van 28-06-2024, Stb. 2024, 208
Besluit tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van artikel I, onderdelen I tot en met N, de in onderdeel O opgenomen artikelen 26a tot en met 26c van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, onderdeel P, onder 2, artikel II, onderdeel A, onder 1, en artikel IIA van de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering en van de artikelen 8 tot en met 10 van het Besluit implementatie zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering
—Dit KB voorziet in de inwerkingtreding per 10 juli 2024 van bepalingen van de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering (Stb. 2023, 321) en van het Besluit implementatie zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering (Stb. 2023, 453) die verband houden met de voorziening in geval van insolventie van een verzekeraar.
Een groot deel van de bepalingen van de Implementatiewet en het Besluit is per 23 december 2023 in werking getreden. Reden dat nu ook de bepalingen die verband houden met de voorziening in geval van insolventie van een verzekeraar in werking kunnen treden, is dat per 10 juni 2024 overeenkomsten tot stand zijn gekomen als bedoeld de richtlijn 2009/103/EG betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven en de controle op de verzekering tegen deze aansprakelijkheid (PbEU 2009, L 263), zoals deze richtlijn is gewijzigd door Richtlijn (EU) 2021/2118 van 24 november 2021 tot wijziging van Richtlijn 2009/103/EG (PbEU 2021, L 430). Deze overeenkomsten treden per 10 juli 2024 in werking. Daardoor kunnen ook per 10 juli 2024 in werking treden artikel I, onderdelen I tot en met N, de in onderdeel O opgenomen artikelen 26a tot en met 26c van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, onderdeel P, onder 2, artikel II, onderdeel A, onder 1, en artikel IIA van de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering (Stb. 2023, 321) en de artikelen 8 tot en met 10 van het Besluit implementatie zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering (Stb. 2023, 453).
Inwerkingtredingsbesluit van 09-09-2024, Stb. 2024, 259
Besluit van 9 september 2024 tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van artikel I, onderdeel G, en artikel II, onderdeel A, onder 2 tot en met 4, en onderdeel B, van de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering
—Artikel I, onderdeel G, en artikel II, onderdeel A, onder 2 tot en met 4, en onderdeel B, van de Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering (Stb. 2023, 321) treden in werking met ingang van 24 juli 2025. Dit zijn de bepalingen die zien op de verklaring betreffende het schadeverleden. Voor de inwerkingtreding daarvan is een uitvoeringsverordening van de Europese Commissie vereist waarbij een uniform model wordt vastgesteld voor de verklaring betreffende het schadeverleden. Deze uitvoeringsverordening is op 3 juli 2024 vastgesteld en is van toepassing met ingang van 24 juli 2025.
De overige bepalingen van de implementatiewet zijn al eerder in werking getreden (Stb. 2023, 473 en Stb. 2024, 208)