Wet van 11-12-2024, Stb. 2024, 414

Wet tot wijziging van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en enige andere wetten in verband met de uitvoering van Verordening (EU) 2023/1113 betreffende bij geldovermakingen en overdrachten van bepaalde cryptoactiva te voegen informatie en tot wijziging van Richtlijn (EU) 2015/849 (Uitvoeringswet verordening bij geldovermakingen en overdrachten van cryptoactiva te voegen informatie)

—De verordening is op 30 december 2024 van toepassing geworden, op dat moment diende ook de wijziging van de vierde anti-witwasrichtlijn (Richtlijn (EU) 2015/849) in nationale wet- en regelgeving geïmplementeerd te zijn.

De belangrijkste onderdelen van deze implementatiewet betreffen wijzigingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft), die voortvloeien uit de vierde anti-witwasrichtlijn. De reikwijdte van de Wwft wordt uitgebreid van twee naar negen categorieën aanbieders van cryptoactivadiensten en er worden een aantal verscherpte onderzoeksmaatregelen geïntroduceerd in de Wwft die gelden voor aanbieders van cryptoactivadiensten. De aanbieders van cryptoactivadiensten die onder de reikwijdte van de Wwft komen te vallen, worden middels dit wetsvoorstel ook onder de Sanctiewet 1977 gebracht.

Verordening (EU) 2023/1113 vervangt Verordening (EU) 2015/847 betreffende bij geldovermakingen te voegen informatie die enkel van toepassing is op overmakingen van geldmiddelen, dat wil zeggen op bankbiljetten en munten, giraal geld en elektronisch geld. Het toepassingsgebied wordt met Verordening (EU) 2023/1113 aangepast waardoor deze ook ziet op informatie-uitwisseling bij de overdracht van cryptoactiva. De traceerbaarheid van overmakingen van geld en overdrachten van cryptoactiva is een bijzonder belangrijk hulpmiddel om het witwassen van geld en terrorismefinanciering te voorkomen, op te sporen en te onderzoeken. Daartoe is het noodzakelijk te voorzien in een systeem dat ook aanbieders van cryptoactivadiensten ertoe verplicht bij overdrachten van cryptoactiva informatie over de initiator en de begunstigde te voegen.

De verordening heeft directe werking. Desalniettemin is het noodzakelijk om de Nederlandse wetgeving op bepaalde punten aan te passen. Om uitvoering van de verordening mogelijk te maken worden bepaalde definities in de Wwft gewijzigd, worden de juiste verwijzingen naar de verordening opgenomen, wordt DNB aangewezen als toezichthouder voor (intermediaire) betalingsdienstaanbieders en AFM als toezichthouder voor (intermediaire) aanbieders van cryptoactivadiensten.

Vanwege de wijzigingen in de vierde anti-witwasrichtlijn, komen bijna alle aanbieders van cryptoactivadiensten die gereguleerd worden door MiCA binnen het bereik van de vierde anti-witwasrichtlijn te vallen. Het huidige nationale stelsel voor cryptoactivadienstverleners wordt vervangen door een omvattender Europees stelsel voor een bredere groep instellingen waarbij de markttoegang en governance worden gereguleerd middels de Wft – op basis van MiCA – en de materiële voorschriften ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme worden neergelegd in de Wwft – op basis van onderhavige verordening.

De vierde anti-witwasrichtlijn bevat twee kernverplichtingen ter voorkoming van het gebruik van het financieel stelsel voor witwassen en financieren van terrorisme, te weten de verplichting om cliëntenonderzoek te verrichten en de verplichting om ongebruikelijke transacties te melden bij de Financiële inlichtingen eenheid (FIU). Op basis van de vierde anti-witwasrichtlijn gelden deze verplichtingen nu alleen voor twee categorieën cryptoactivadienstverleners, namelijk aanbieders van bewaarportemonnees en aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta. Om bestaande mazen in het stelsel te dichten verandert de verordening de vierde anti-witwasrichtlijn waarmee alle categorieën aanbieders van cryptoactivadiensten die worden gereguleerd door MiCA onder het bereik komen van de vierde anti-witwasrichtlijn en daarmee dus cliëntenonderzoek moeten gaan doen en ongebruikelijke transacties moeten gaan melden.

De wijzigingen in de vierde anti-witwasrichtlijn introduceren daarnaast aanvullende onderzoeksmaatregelen voor aanbieders van cryptoactivadiensten. In het verlengde hiervan introduceert de vierde anti-witwasrichtlijn verscherpte onderzoeksmaatregelen indien aanbieders van cryptoactivadiensten een grensoverschrijdende correspondentrelatie aangaan. Tevens zijn er aanvullende onderzoeksmaatregelen wanneer er een overdracht plaatsvindt van een cryptoactiva naar of vanuit een zelfgehost adres. Wanneer er een overdracht plaatsvindt van een cryptoactiva naar of vanuit een zelfgehost adres, gaat dit gepaard met potentieel hoge integriteitsrisico’s. Dit omdat niet altijd duidelijk is wie de eigenaar is van het adres.

Met deze wet worden deze verplichtingen en maatregelen neergelegd in de Wwft.

Deze wet treedt in werking op een bij kb te bepalen tijdstip.

Kamerstukken