Verschillende milieuorganisaties, waaronder Fossielvrij NL, hebben op 27 augustus 2024 de Europese Commissie voor het HvJ EU gedaagd vanwege het besluit om vliegtuigen en schepen op fossiele brandstoffen op te nemen in de belangrijkste wetgeving van de EU op het gebied van duurzame financiering, de EU-Taxonomie. De organisaties vroegen eerder aan de Europese Commissie om lijst aan te passen, maar de Commissie wees dat verzoek af.

De Taxonomie is bedoeld om investeerders als banken en pensioenfondsen duidelijkheid te geven over welke investeringen duurzaam zijn en bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen. Eind 2023 voegde de Europesse Commissie luchtvaart- en scheepvaartcriteria toe aan de EU-Taxonomie, een stap die het mogelijk maakt dat schepen en vliegtuigen die volledig op fossiele brandstoffen varen in aanmerking komen voor groene financiering. Volgens de Europese Commissie stimuleert de regeling de ontwikkeling van vliegtuigen op elektriciteit en waterstof en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof (SAF)). De ngo’s betogen dat de efficiëntiecriteria in strijd zijn met de vereisten van de Taxonomieverordening, omdat ze niet op sluitende wetenschap zijn gebaseerd, geen 1,5°C-pad ondersteunen en de ontwikkeling van koolstofarme alternatieven als hogesnelheidstreinen belemmeren.

Fossiele brandstoffen

Volgens de ngo’s gebruiken vliegtuigen en (cruise)schepen nog altijd fossiele brandstoffen, en zijn daarmee extreem vervuilend. De luchtvaart mengt inmiddels zo’n 1% alternatieve brandstoffen bij, maar ze vliegen nog steeds met ruim 99% fossiele brandstoffen. Nieuwe cruiseschepen varen vaker op vloeibaar gas, maar ook daarbij wordt veel CO2 uitgestoten en bovendien lekt daarbij veel methaangas – een broeikasgas dat tot 80x heftiger is dan CO2. De lijst met groene investeringen wordt elk jaar door de EU uitgebreid, zoals nu met nieuwe vliegtuigen en (cruise)schepen. Volgens de ngo’s is dit greenwashing op hoog niveau.

Bronnen: www.gofossilfree.org en www.opportunitygreen.org

Laatste nieuws