De Hoge Raad heeft op 4 oktober 2024 geoordeeld dat bestelknoppen van webwinkels met de tekst 'bestellen', 'bestelling plaatsen' of 'bestelling afronden' niet duidelijk genoeg aangeven dat de consument verplicht is te betalen. Deze uitspraak van de hoogste rechter kan leiden tot gehele of gedeeltelijke vernietiging van koopovereenkomsten.

De Hoge Raad heeft zich over twee zaken gebogen, nadat Rechtbank Rotterdam prejudiciële vragen had gesteld hierover. In één zaak had een consument bij bol.com besteld via de knop 'bestelling plaatsen' met de intentie achteraf te betalen. De betaling bleef echter uit, waardoor bol.com een zaak begon tegen de klant. Het HvJ EU heeft in zijn rechtspraak een strikte uitleg gegeven aan de bestelknopbepaling. Volgens die rechtspraak komt het uitsluitend aan op de tekst op de bestelknop zelf, en niet op informatie die is verstrekt in het voorafgaande bestelproces. De tekst op de knop moet ondubbelzinnig zijn en noodzakelijkerwijs een verband oproepen met het ontstaan van een betalingsverplichting. Volgens het Europese recht moet er een doeltreffende, afschrikkende maar ook evenredige sanctie staan op het niet-naleven van de bestelknopbepaling. De Hoge Raad oordeelt dat de tekst ‘bestelling plaatsen’ niet aan de hiervoor genoemde eisen voldoet. Zowel in de omgangstaal als door de gemiddelde consument wordt niet noodzakelijkerwijs een verband gelegd tussen het online plaatsen van een bestelling en de verplichting om te betalen. Hetzelfde geldt volgens de Hoge Raad voor een knop met daarop alleen de tekst ‘bestellen’ of ‘bestelling afronden’. Uit het oordeel van de Hoge Raad volgt dat de rechter de koopovereenkomst in zijn geheel kan vernietigen. De consument moet dan de gekochte artikelen teruggeven en krijgt het betaalde bedrag terug. Voor verstekzaken, waarbij de consument niet verschijnt, stelt de Hoge Raad een korting van een derde op het te betalen bedrag voor.

ECLI:NL:HR:2024:1355 (bol.com)

ECLI:NL:HR:2024:1366 (opleiding doktersassistent)

Bron: www.hogeraad.nl

Laatste nieuws