Een groot deel van de ervaren registertolken met het C1-niveau werkt niet meer voor het Openbaar Ministerie (OM) en het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM). Een even groot deel voert deze diensten alleen nog sporadisch uit. Telefonische tolkdiensten voor rechtszaken worden door bijna alle C1-registertolken geweigerd. Dat blijkt uit een op 16 november 2024 gepubliceerde enquête van de Orde van Registertolken en -vertalers onder de eigen leden.

Het werk voor tolken voor onder meer het Openbaar Ministerie is sinds begin 2024 aanbesteed en loopt via commerciële bemiddelingsbureaus. Dit zorgt volgens de Orde van Registertolken en -vertalers voor slechtere voorwaarden. Van tolken die de enquête invulden en voorheen voor het OM werkten, zegt 38 procent daar recent mee gestopt te zijn. 39 procent zegt aanzienlijk minder voor het OM te werken en 3 procent is van plan op korte termijn te stoppen. Aan degenen die zijn gestopt met het tolken voor OM en CVOM werd gevraagd naar hun redenen hiervoor. De meest genoemde zijn dat het niet meer lonend is en dat er niet onderhandeld kan worden, dat ze geen respect en geen waardering voor hun kunde ondervinden van de kant van de bemiddelaars en in het algemeen geen toekomst meer zien voor het vak, en dat de randvoorwaarden slechter zijn dan vóór de aanbesteding. Zo is er te weinig informatie over de zaak, onduidelijkheid over opdrachten, moeizaam contact met de opdrachtgever. Ook zijn tolken ontevreden over de manier waarop zij worden benaderd voor een dienst. Zo wordt er nu een mail naar tientallen tolken tegelijk gestuurd. Degene die het snelste klikt, heeft de dienst.

Aanbestedingen leiden tot uitstroom ervaren registertolken, blijkt uit enquête onder C1-registertolken aangesloten bij ORT&V

Bron: www.orde-rtv.nl

Laatste nieuws