Eén op de 11 huishoudens heeft problematische schulden. Vaak is de oorzaak een opeenstapeling van kosten waardoor de schulden consumenten al gauw boven het hoofd groeien. Tegelijkertijd verdient de schuldenindustrie miljarden aan de incassering van schulden. De Consumentenbond vindt dat immoreel en maatschappelijk onverantwoord en roept op 10 juli 2024 de Staatssecretaris Rechtsbescherming op maatregelen te nemen.
De Consumentenbond heeft een manifest opgesteld met concrete verbetervoorstellen voor het incassosysteem. Zo pleit de Consumentenbond er onder meer voor om alleen daadwerkelijk gemaakte kosten in rekening te brengen bij consumenten met schulden. De bond roept het nieuwe kabinet op om:
- normen te stellen voor verantwoord incasseren, die gelden voor alle bedrijven; Bedrijven dienen dan aan te tonen dat zij hieraan voldoen, om in aanmerking te komen voor de verplichte registratie in het register incassodienstverlening. Incassobureaus die louter winstmaximalisatie nastreven en consumenten onnodig lang in de schulden laten, worden geweerd. We willen af van businessmodellen die gebaseerd zijn op het incasseren van incassokosten. Overheden werken voortaan alleen nog samen met verantwoorde incassobureaus, zonder winstoogmerk;
- een eerlijker incassokostensysteem te hanteren; De incassokosten die schuldeisers nu in rekening brengen door het gebruik van de staffel in de Wet Incassokosten (WIK) staan vaak niet in verhouding tot de geringe werkzaamheden en de hoogte van de oorspronkelijke schuld;
- de toerekenvolgorde om te draaien; Als iemand met schulden nu een bedrag betaalt, dan wordt dat in de eerste plaats in mindering gebracht op de incassokosten, dan op de rente en ten slotte pas op de openstaande schuld (de hoofdsom). Deze volgorde houdt de schulden(industrie) in stand. Bij elke betaling van een schuldenaar zou er voortaan eerst afgelost moeten worden op de schuld;
- het (ver)kopen van schulden van consumenten te verbieden; Bedrijven kopen nu hele portefeuilles vorderingen over. Dit leidt vaak direct tot 21% extra kosten vanwege de btw-opslag. Bovendien hebben bedrijven die vorderingen kopen minder oog voor klantrelaties. De consument verwordt zo tot een nummer in de rij van onbetaalde rekeningen. De menselijke maat verdwijnt.
Bron: www.consumentenbond.nl