De Europese Commissie heeft op 23 april 2025 Apple en Meta een boete opgelegd van respectievelijk € 500 miljoen en € 200 miljoen wegens het overtreden van de Digital Markets Act (DMA). De boetes zijn de eerste die worden opgelegd na de inwerkingtreding van de DMA op 1 september 2022.
Apple krijgt de boete omdat het bedrijf erop aanstuurt apps alleen in de eigen appstore aan te bieden. Volgens de wet moet het voor app-ontwikkelaars mogelijk zijn om via de Apple appstore hun klanten te informeren over alternatieve appstores en aanbiedingen. Dat doet Apple niet, ook niet na herhaaldelijke gesprekken met en waarschuwingen hierover door de Europese Commissie. Meta krijgt de boete omdat het consumenten onvoldoende mogelijkheden geeft om minder persoonlijke data te delen via Facebook en Instagram. Tussen maart en november in 2024 konden EU-burgers kiezen om Meta's diensten gratis te blijven gebruiken als ze toestemming gaven dat hun persoonlijke data gebruikt kon worden voor gerichte advertenties. De andere optie was een betaald abonnement voor een advertentievrij Facebook en Instagram. Daarbij zat geen keuze om geen persoonlijke data te gebruiken, concludeert de Commissie. In november 2024 introduceerde Meta naar eigen zeggen een vernieuwde gratis optie waarbij minder persoonlijke data zou worden gebruikt voor gerichte reclames. De Commissie onderzoekt nog of dit inderdaad het geval is.
Bronnen: www.ec.europa.eu en ANP