Artikelen van Noa Kaesler
Tijdschrift
NJB 2 (2025)
Wat is dan wel de emissiereductienorm voor individuele bedrijven?
Het Hof Den Haag concludeerde in zijn arrest inzake Milieudefensie/Shell dat de civiele rechter op dit moment niet kan vaststellen welke concrete norm voor emissiereducties voor een individueel bedrijf geldt. Europese klimaatwetgeving zou duidelijkheid moeten scheppen. In dit artikel wordt deze wetgeving en de Nederlandse implementatie besproken. Op grond van het EU-wetgevingspakket verloopt het reguleren van emissiereducties via twee sporen. Het eerste spoor betreft de juridische borging van het bedrijfsspecifieke klimaattransitieplan met daarin bindende, tijdgebonden, absolute reductiedoelstellingen. Het tweede betreft sectorale klimaatwetgeving voor bijvoorbeeld de energie-, industrie- en transportsector. De implementatie van de diverse richtlijnen leidt tot complexe vraagstukken, des te meer als de twee sporen in onderling verband worden gezien, noodzakelijk opdat een coherent juridisch kader voor emissiereducties ontstaat. Want in een transitie waarin bedrijven in een relatief kort tijdsbestek moeten voldoen aan een sterk veranderend juridisch kader is rechtszekere, effectieve wetgeving cruciaal.
De inzet van deskundigen door de verdediging
De Wet deskundige in strafzaken, ingevoerd in 2010, beoogde onder andere de mogelijkheden voor de verdediging om een deskundige in te schakelen te vergroten. Over het effect daarvan is nog weinig bekend. Auteurs van dit artikel voerden een verkennend onderzoek uit naar de mate waarin de verdediging gebruik maakt van deskundigen, al dan niet via het landelijk Register Gerechtelijk Deskundigen. De versterking van de positie van de verdediging die werd beoogd, blijkt in de praktijk voorlopig beperkt te zijn.
Niet de provincie maar het rijk: de commissaris van de Koning in de Spreidingswet
Commissaris van de Koning is een hybride ambt: enerzijds handelt hij als rijksorgaan ten behoeve van het rijk bij de uitoefening van rijkstaken, anderzijds behartigt hij als provinciaal orgaan de belangen van de provincie bij de vervulling van provinciale taken. Het is van belang deze verschillende posities van de commissaris duidelijk van elkaar te scheiden, met name gezien de verschillende staatsrechtelijke posities van beide organen met verschillende verantwoordingsrelaties en om verkeerde beeldvorming die kan ontstaan te voorkomen. Zeker nu sinds een aantal jaar sprake is van een opleving van de inzet van de commissaris als rijksorgaan door deze in die rol in te zetten om nationale crises, zoals de stikstof- en de asielopvangcrisis, op te lossen.
De rol van de mobiele telefoon bij ongewenst contactverlies tussen ouders en kinderen
Een onderbelicht probleem dat speelt in zaken waarin sprake is van dwingende controle en intieme terreur is dat de mobiele telefoon het mogelijk maakt om onbeperkt rechtstreeks contact te zoeken met een kind, ook als het in de zorg bij de andere ouder is. Gebrek aan fysiek contact met een ouder hoeft zo niet in de weg te staan aan een alles ontwrichtende negatieve beïnvloeding.