Besluit van 12-09-2024, Stb. 2024, 262
Besluit houdende regels over toegankelijkheid van elektronische communicatiediensten in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2019/882 van de Europese Commissie en de Raad van 17 april 2019 inzake toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PbEU 2019, L 151) (Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften elektronische communicatiediensten)
—Dit besluit geeft uitvoering aan hoofdstuk 7a van de Telecommunicatiewet, ter implementatie van richtlijn (EU) 2019/882 van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PbEU 2019, L 151), voor zover het in die richtlijn opgenomen bepalingen over elektronische communicatiediensten betreft. Het besluit betreft een strikte implementatie van de richtlijn.
De richtlijn is opgesteld mede ter uitvoering van het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (VN-VRPH). Doel van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van de rechten van mensen met een beperking. Naast persoonlijke autonomie en persoonlijke participatie, is toegankelijkheid een van de grondbeginselen van het VN-VRPH. De richtlijn strekt ertoe de toegankelijkheid van een aantal producten en diensten voor personen met een handicap of een functionele beperking te verbeteren. Hierdoor wordt de maatschappelijke participatie voor deze groep personen vergroot. Daarnaast leidt het invoeren van geharmoniseerde toegankelijkheidsvoorschriften tot een beter functioneren van de interne markt. Belemmeringen van het vrije verkeer wegens uiteenlopende toegankelijkheidsvoorschriften worden door de richtlijn opgeheven.
De richtlijn heeft de betrekking op de informatievoorziening over het gebruik van elektronische communicatiediensten, inclusief de ondersteuning door helpdesks, callcenters, of technische ondersteuning, het aanbieden van realtime tekst, het aanbieden van totale conversatiediensten en het routeren van een noodoproep naar de meest geschikte alarmcentrale. De eisen die aan elektronische communicatiediensten worden gesteld zijn opgesomd in bijlage I bij de richtlijn. De Autoriteit Consument en Markt wordt belast met het toezicht op en de naleving van dit besluit. Een verzoek tot handhaving aan de Autoriteit Consument en Markt door een persoon of andere belanghebbende valt onder de reikwijdte van de Awb.